Uutta Kuvagalleriassa
Kirjaudu

Pääsiäisleirillä Kisakeskuksessa

Suunnistajat ovat päässeet avaamaan harjoittelukautensa täysimittaisesti jo hyvissä ajoin, koska kevät sulatti lumet poikkeuksellisen aikaisin. Pääsiäisenä kooveelaiset olivat leireilemässä suurella joukolla Pohjan Kisakeskuksessa.

IMG_2097.JPG
Kooveen suunistajia valmistautumassa viuhkaharjoitukseen

Nelipäiväinen leiri alkoi kiirastorstaina ja päättyi ensimmäisenä pääsiäispäivänä Billnäsin keskimatkan kilpailuihin. Liki 35 Kooveen suunnistajaa miesten, naisten ja nuorten ryhmistä oli päättänyt viettää pääsiäistä hyvässä seurassa suunnistusleirillä.

Pohjan Kisakeskus sai helmikuun alussa toimitusjohtajakseen suunnistaja Mika Ilomäen. Mika markkinoikin Kisakeskusta suunnistajille mm. Suunnistus.Netin ”pesupaikan” mainoksella. Kisakeskus osoittautui mitä parhaimmaksi leiripaikaksi, sillä majoitus oli toimiva, mökkeihin majoittautuneille jopa ”luksusta”. Tarjolla oleva ruoka oli myös hyvää ja monipuolista. Tietysti sokerina pohjalla: maastot olivat aivan helmeä! Harjoituspaketti, jonka Miisu oli meille ja muillekkin pääsiäisleireilijöille kerännyt, oli monipuolisesti taitoja koetteleva ja kouluttava.

Pääsiäisleiri käynnistettiin perinteisellä tuntumanottotreenillä, jonka osa teki valoisalla ja osa pimeätreeninä. Maasto sijaitsi aivan kisakeskuksen vieressä, joten lampputreeniin oli helppo startata. Joillekin maasto olikin tuttu, sillä VOL-leirejä pidetään vuosittain Kisakeskuksessa. Maasto sai kehuja, mutta olipa joku törmännyt matkalla puskiinkin.

Pitkäperjantaina suunnattiin Dalkarbyn kartalle todella hienoon, suorastaan jylhään avokalliomaastoon, jossa urakoitiin rasteja viuhkaharjoituksena. Liki puolentoista tunnin nautiskelun jälkeen pakotimme itsemme syömään ja lepäämään. Iltapäivällä oli ohjelmassa leirikisa. Leirikisa on usein helppoa ja nopearytmistä suunnistusta viestinä toteutettuna, mutta me olimme täysin eri linjoilla. Radat olivat varsinkin nuorille pitkähköjä ja rastivälit vaativia, joihin oli keskityttävä herpaantumatta. Siis suorituksenhallintaa kilpailunomaisissa puitteissa. Pidemmän noin seitsemän kilometrin radan selvitti nopeimmin Petri (46:52) ja tytöistä Marjo (56:35). Lyhyemmällä reilun viiden kilometrin radalla Miika ja Pyry pysäyttivät emitin sirun sekunnilleen samaan aikaan (45:34) ja Kaisa oli tytöistä nopein. Perjantain loppuilta kului saunomiseen ja Idols-finaalin katsomiseen.

Lauantaina leiri jatkui uudessa maastossa ja ohjelmassa oli edelleen tiukkaa rastinottoa hienossa maastossa, mutta iltapäivälle jo kevennettiin hiukan ja lisättiin vastaavasti tarkkuutta. Suuntasimme Fiskarsiin käyräharjoitukseen. Lauantai-iltana mukana olleiden nuorten tietämystä urheilijan ravitsemuksesta testattiin ja samalla kartutettiin huippusuunnistajamme Liisa Anttilan toimesta.

Koko leirin ajan sää suosi! Vaikka välillä olikin viileää, ainoat sateet olivat kuivaa lunta, joten kastua ei tarvinnut. Myös jalat pysyivät lähes kuivina. Vaikka maa oli kauttaaltaan sulaa, suot olivat sen verran jäisiä, etteivät jalat juuri kastuneet ja lunta oli tosiaan vain hiukan ilmassa.

Leirin loputtua mittasimme opittuja taitoja Billnäsin keskimatkalla. Vaikka kisat olivatkin 500 osallistujan ”pikkukansalliset”, kooveelaisten esitykset olivat lupaavia, joten valmennusjohto voi luottavaisesti ja mielenkiinnolla odotella kevään karsintoja, arvokisoja ja isoja kansallisia.

kayra.jpg
perhonen.jpg
Käyrätreeni Fiskarssissa
Avokallioviuhkaa Pohjassa